Tesla best wel Smart.

Dat elektrisch rijden beter is voor het milieu, dat weten we inmiddels wel. Ook al komt de benodigde elektriciteit tegenwoordig nog gewoon voor een deel uit fossiele centrales, de extra uitstoot wordt meer dan gecompenseerd door de schonere lucht in de stad en langs de snelweg.

Elektrisch rijden is een mooi voorbeeld van het soort duurzaamheid dat ik wil propageren. Niet minder consumeren, maar op een andere manier: je kunt elektrisch rijden zoveel als je wilt, als de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt heeft het milieu er geen last van. Daarom voel ik me helemaal niet bezwaard om in Amsterdam af en toe een Smartje te pakken. En ik voel me nog minder bezwaard om eens een lekker stuk te rijden in een Tesla model-S.

Waarschijnlijk hebben sommigen van jullie het wel gezien bij DWDD: Marc-Marie Huijbregts met losse handen achterstevoren achter het stuur in een Tesla. Met 120 op de snelweg. Ik heb kortgeleden samen met zoon Bas een proefrit gemaakt en ik kan je vertellen: probeer het ook!

Het is fascinerend om mee te maken: op de snelweg hoef je niet meer na te denken. De auto houdt zelf de afstand tot de voorganger in de gaten. Komt er iemand tussen remt hij af, krijgt hij ruimte geeft hij gas (?) bij. Als je wilt inhalen hoef je alleen maar een tikje tegen de richtingaanwijzer te geven. Opletten is nergens voor nodig, want de auto houdt zelf wel in de gaten of je wordt ingehaald of dat er iemand naast je rijdt. Pas als het kan voel je dat het stuur gaat draaien. Hetzelfde met invoegen: gewoon een tikje tegen het pookje en intussen vooral lekker doorkletsen. Je voelt vanzelf wel wanneer het stuur gaat draaien.



De ontwikkelaars van de Tesla hebben het zo geprogrammeerd dat de auto alleen van baan wisselt als je beide handen aan het stuur houdt. Dat is eigenlijk nergens voor nodig, want de auto kan het prima zelf, maar de wet stelt het verplicht. Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat die wet wordt aangepast. 

Trouwens leuk: als het zover is leert de auto dat vanzelf omdat hij regelmatig via internet wordt bijgewerkt. Sterker nog: de auto wordt elke dag slimmer. De rijervaringen van alle duizenden Tesla-rijders worden dagelijks gecommuniceerd en geanalyseerd. Deze analyses worden regelmatig teruggekoppeld zodat de auto steeds beter leert anticiperen op bijvoorbeeld weersomstandigheden en bijzondere verkeerssituaties.

Deze auto staat aan de wieg van het autonoom rijden. Het gaat heel snel. Eigenlijk is de techniek er al min of meer klaar voor. Als de politiek niet zou worstelen met de juridische aansprakelijkheid zou iedereen binnen een jaar of tien met een flinke slok op na een feestje in de auto kunnen rollen en tegen het dashboard zeggen: 

‘Kom Tessie, breng me naar huis!’

Sommige collega’s geloven niet dat het ooit zover komt. Maar waarom niet? Vergelijk het met een lift in een hotel: dat is ook een volautomatisch vervoermiddel. Ooit was daarvoor een liftboy verplicht. Maar nu: als je daar instapt vraag je je toch ook niet af wie er aansprakelijk is als er iets mis gaat?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten