Elektrisch rijden is een mooi voorbeeld van het soort
duurzaamheid dat ik wil propageren. Niet minder consumeren, maar op een andere
manier: je kunt elektrisch rijden zoveel als je wilt, als de elektriciteit
duurzaam wordt opgewekt heeft het milieu er geen last van. Daarom voel ik me
helemaal niet bezwaard om in Amsterdam af en toe een Smartje te pakken. En ik
voel me nog minder bezwaard om eens een lekker stuk te rijden in een Tesla
model-S.
Waarschijnlijk hebben sommigen van jullie het wel gezien bij
DWDD: Marc-Marie
Huijbregts met losse handen achterstevoren achter het stuur in een Tesla. Met
120 op de snelweg. Ik heb kortgeleden samen met zoon Bas een proefrit gemaakt en ik
kan je vertellen: probeer het ook!
Het is fascinerend om mee te maken: op de snelweg hoef je
niet meer na te denken. De auto houdt zelf de afstand tot de voorganger in de
gaten. Komt er iemand tussen remt hij af, krijgt hij ruimte geeft hij gas (?) bij.
Als je wilt inhalen hoef je alleen maar een tikje tegen de richtingaanwijzer te
geven. Opletten is nergens voor nodig, want de auto houdt zelf wel in de gaten
of je wordt ingehaald of dat er iemand naast je rijdt. Pas als het kan voel je
dat het stuur gaat draaien. Hetzelfde met invoegen: gewoon een tikje tegen het
pookje en intussen vooral lekker doorkletsen. Je voelt vanzelf wel wanneer het
stuur gaat draaien.
De ontwikkelaars van de Tesla hebben het zo geprogrammeerd
dat de auto alleen van baan wisselt als je beide handen aan het stuur houdt. Dat
is eigenlijk nergens voor nodig, want de auto kan het prima zelf, maar de wet
stelt het verplicht. Het is volgens mij een kwestie van tijd voordat die wet
wordt aangepast.
Trouwens leuk: als het zover is leert de auto dat vanzelf
omdat hij regelmatig via internet wordt bijgewerkt. Sterker nog: de auto wordt
elke dag slimmer. De rijervaringen van alle duizenden Tesla-rijders worden
dagelijks gecommuniceerd en geanalyseerd. Deze analyses worden regelmatig
teruggekoppeld zodat de auto steeds beter leert anticiperen op bijvoorbeeld
weersomstandigheden en bijzondere verkeerssituaties.
Deze auto staat aan de wieg van het autonoom rijden. Het gaat
heel snel. Eigenlijk is de techniek er al min of meer klaar voor. Als de
politiek niet zou worstelen met de juridische aansprakelijkheid zou iedereen binnen
een jaar of tien met een flinke slok op na een feestje in de auto kunnen rollen
en tegen het dashboard zeggen:
‘Kom Tessie, breng me naar huis!’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten