Duurzaamheid
in het onderwijs.
Ongeveer een maand geleden nam de Tweede Kamer een motie aan om meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs: een Kamermeerderheid van 50Plus, Partij voor de Dieren, GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en PvdA riep de regering op 'te onderzoeken hoe duurzame ontwikkeling op integrale wijze in het Nederlandse onderwijs gefaciliteerd zou kunnen worden'.
Ongeveer een maand geleden nam de Tweede Kamer een motie aan om meer aandacht te besteden aan duurzaamheid in het onderwijs: een Kamermeerderheid van 50Plus, Partij voor de Dieren, GroenLinks, ChristenUnie, D66, SP en PvdA riep de regering op 'te onderzoeken hoe duurzame ontwikkeling op integrale wijze in het Nederlandse onderwijs gefaciliteerd zou kunnen worden'.
Het
is niet helemaal duidelijk wat de Tweede Kamer precies met deze motie wil
bereiken: de meeste scholen zitten niet te wachten op wéér een bemoeienis van
de overheid. Bovendien: het Comenius ís al een duurzame school die zijn
leerlingen graag helpt zich te ontwikkelen tot verantwoordelijke, wereldbewuste
en dus ook duurzame burgers.
…
Toch …?
Er
zijn genoeg onderwerpen die in de les behandeld kunnen worden om leerlingen aan
het denken te zetten. Waarschijnlijk gebeurt dat ook al. Ik noem een aantal voorbeelden:
-
Biologie: onze overmatige vleesproductie
heeft een enorme impact op het milieu. Wij maken ons druk om CO2-uitstoot van fossiele
brandstoffen terwijl het vee voor onze vleesconsumptie tonnen methaan uitstoot.
Methaan is 25x zo erg als CO2!
-
Aardrijkskunde: in de derde wereld wordt goede landbouwgrond gebruikt om
biobrandstof te maken. Slechte zaak of noodzaak?
-
Economie: alles wordt in geld uitgedrukt. Maar hoe kun je milieufactoren meewegen
als je kostenplaatjes berekent?
-
Maatschappijwetenschappen: wat hebben milieu en beleid met elkaar te maken?
-
Scheikunde: hoe werkt de brandstofcel en: draagt de elektrische auto bij tot
een echt duurzame samenleving?
-
Natuurkunde: leveren windmolens en zonnepanelen netto energie op, of is de
productie zó vervuilend dat we ze beter niet kunnen gebruiken?
-
Enzovoort, enzovoort.
Sommige
collega’s kiezen misschien bewust duurzame onderwerpen om te behandelen; het
kan ook zijn dat deze onderwerpen toevallig de revue passeren. Hoe het ook zij:
wat er mist is de samenhang en de bevlogenheid. Duurzaamheid leeft niet op het
Comenius.
Misschien
is dát wel wat de Tweede Kamer met haar motie wil bereiken: duurzaamheid moet
de hobby-status ontstijgen en een hoofd-thema worden op elke school. Het is voor
de samenleving meer dan ooit belangrijk dat we onze kinderen leren nadenken
over hoe we de aarde leefbaar kunnen houden.
Misschien
is het een idee voor een volgende studiemiddag? Laten we beginnen met
samenwerken: als collega’s uit de verschillende vakgebieden om beurten een
stukje zouden schrijven over duurzaamheid zou het een rubriek worden van ons
allemaal.
Laat
merken dat duurzaamheid je bezighoudt: ‘like’ de facebookpagina https://www.facebook.com/DuurzaamComenius
Goed idee!
BeantwoordenVerwijderen