Car2Go

Car2Go, het ultieme auto-delen.
Als je zelf geen auto hebt, kun je een auto huren of je kunt een auto delen. Je kunt via deelauto-sites zelfs een auto delen met iemand die je niet eens kent (google maar eens op ‘auto delen’). Sommige sites zijn heel goed en regelen alles voor je, maar hoe je het ook wendt of keert: als je niet zelf een auto hebt moet je altijd regelen en plannen, want de auto moet op tijd terug zijn.

Car2Go doet het anders. Als je een auto gebruikt van deze organisatie hoef je niets te plannen en je hoeft de auto ook niet terug te brengen. Hoe dat kan? Eigenlijk is het heel simpel: het is niets anders dan het ‘witte-fietsen’-plan voor auto’s. Twee jaar geleden heeft het bedrijf 300 Smarts in Amsterdam geparkeerd en sindsdien mag iedereen die lid is gewoon zo’n autootje pakken. Je hoeft niets te regelen, niets te plannen. Als je een stukje wilt rijden hou je gewoon je pasje voor het raam, je stapt in en je rijdt weg. Terugbrengen hoeft écht niet. Je laat hem gewoon lekker staan waar ie staat.

Elke maand worden de gereden minuten automatisch afgerekend. Duur? Valt best mee! Voor 2,50 rijd je van het Centraal station naar het Concertgebouw.  Ik ben zelf lid en heb dat een keer gedaan! En: een smart van Car2Go mag je altijd gratis parkeren ;-)


 Driehonderd auto’s is nog een beetje weinig. Gelukkig kun je via een app op je smartphone zien waar ze staan, zodat je niet hoeft te zoeken als je er een nodig hebt. In de toekomst moeten er veel meer auto’s komen zodat ze letterlijk overal staan. Dan heb je de app niet meer nodig en pluk je de volledige vruchten van het autogebruik: altijd overal een auto zonder zorgen.

Op dit moment is het zogenaamde ‘werkgebied’ waar je de auto’s vrijelijk kan gebruiken beperkt tot Amsterdam. Je mag wel verder rijden als je dat wilt (bijvoorbeeld naar Hilversum), maar dan blijft de teller lopen totdat je hem weer ergens binnen het werkgebied hebt geparkeerd.

Het aantal steden waar Car2Go opereert groeit snel. In 2008 zijn ze begonnen in het Duitse Ulm met ruim tweehonderd auto’s. Inmiddels doen vijfentwintig steden mee, waaronder Londen (450 auto’s), Wenen (500 auto’s) en Berlijn (ruim 1000 auto’s!).

Het is de bedoeling dat meer en meer steden gaan meedoen en dat de ‘werkgebieden’ gaan aansluiten, zodat je ook van de ene plaats naar de andere kunt rijden (dus ook van Amsterdam naar Hilversum). Om te voorkomen dat auto’s gaan ophopen in de ene plaats en er schaarste ontstaat op een andere kan de organisatie bijsturen door bepaalde ritjes te belonen met bonusminuten of zelfs helemaal gratis te maken. Dan trekt de ‘scheefgroei’ vanzelf weer recht.
  


Leuk om alvast te fantaseren over de toekomst. Sommigen van jullie weten vast wel dat Google al aardig op weg is met zijn robot-auto’s: al bijna twee jaar pendelen auto’s zonder chauffeur van San Francisco naar Los Angels. Gewoon over de openbare weg! Wij gaan het nog meemaken dat je geen rijbewijs meer nodig hebt om auto te rijden. De google-auto stuurt zelf: met zo’n ding kun je zelfs na een feestje met een slok op nog lekker naar huis rijden. Feitelijk is er dan ook geen openbaar vervoer meer nodig: bussen en trams worden overbodig als zelfsturende google-smarts alom aanwezig zijn.

Maar dat is nog een beetje toekomst muziek. Jammer hoor…


Geen opmerkingen:

Een reactie posten