Groene mobiel

De groene mobiel
In Duitsland moeten zware trucks tol betalen op snelwegen en secundaire vierbaanswegen. Dat tol heffen wordt in stappen uitgebreid en de bedoeling is dat in 2016 iedereen, dus ook bestuurders van personenauto’s, tol  gaat betalen. Dat is slim: tol is een prima middel om autogebruik te sturen. Voorbeelden: je kunt automobilisten motiveren om buiten de spits te rijden door de tarieven op bepaalde tijdstippen te verlagen. Je kunt de binnenstad autoluw maken door kilometers daar drie keer zo duur te maken. Sluiproutes worden onaantrekkelijk als ze geld kosten.

Moeilijk is dat niet: we hebben bijna allemaal een mobiel op zak. Dat ding weet tot op de meter nauwkeurig  waar we zijn. Velen van ons gebruiken hem als routeplanner en ikzelf gebruik hem om te geo-cachen, omdat hij zo precies laat zien waar ik gelopen heb en omdat hij exact weet waar mijn cache verstopt is. Als we zo’n mobiel vastschroeven in de auto zijn we klaar: het kan een relatief simpel mobieltje zijn, want er hoeft maar één app-je op te draaien: een app-je dat precies bijhoudt hoeveel kilometer ik waar en wanneer afleg. Vooral dat waar en wanneer is belangrijk voor een eerlijke afrekening.


Maar hoe doe je dat zonder een ongelooflijke inbreuk te maken op ieders privacy? Ik zou echt niet willen dat big brother precies weet waar ik allemaal met mijn auto rijdt en op welk tijdstip!! Dat hoeft ook niet: het app-je heeft alle gegevens aan boord en is prima in staat om zelf te berekenen hoeveel ik moet betalen. Het enige dat hij big brother moet laten weten is hoevéél ik moet betalen. Het waar en wanneer gaat hem niets aan. De hoogte van het totaalbedrag kan één keer per week in een microseconde worden overgezonden, dus een abonnement voor dit auto-mobieltje is niet nodig.

Natuurlijk: voor een juiste plaatsbepaling moet dit apparaatje in verbinding staan met zendmasten en gps, maar anders dan bij normale mobieltjes is dit één-richtingsverkeer: het apparaat hoeft alleen maar gegevens te ontvangen. Zenden doet hij slechts één keer per week: hij verzendt alleen het totaalbedrag en dat vind ik geen privacy-probleem.

Het gebruik van deze auto-mobiel biedt overigens nog meer mogelijkheden. Omdat hij zo precies weet waar de auto zich bevindt, dus op welke weg, weet hij ook precies hoe hard je daar mag rijden. Een draadje naar het gaspedaal en je hebt de ideale snelheidsbegrenzer:  in 2011 is hierover in de NRC al een leuk stukje geschreven door verkeersspecialist Erik Jongenotter: lees maar. Als niemand meer te hard kan rijden heb je minder ongelukken. Je hebt geen verkeersdrempels meer nodig en de auto gebruikt minder brandstof. Autoluwe binnenstad, minder sluipverkeer, bewust autogebruik en minder ongelukken dankzij de mobiel… mooi toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten