De groene mobiel
In Duitsland moeten zware trucks tol betalen op snelwegen en secundaire vierbaanswegen. Dat tol heffen wordt in stappen uitgebreid en de bedoeling is dat in 2016 iedereen, dus ook bestuurders van personenauto’s, tol gaat betalen. Dat is slim: tol is een prima middel om autogebruik te sturen. Voorbeelden: je kunt automobilisten motiveren om buiten de spits te rijden door de tarieven op bepaalde tijdstippen te verlagen. Je kunt de binnenstad autoluw maken door kilometers daar drie keer zo duur te maken. Sluiproutes worden onaantrekkelijk als ze geld kosten.
In Duitsland moeten zware trucks tol betalen op snelwegen en secundaire vierbaanswegen. Dat tol heffen wordt in stappen uitgebreid en de bedoeling is dat in 2016 iedereen, dus ook bestuurders van personenauto’s, tol gaat betalen. Dat is slim: tol is een prima middel om autogebruik te sturen. Voorbeelden: je kunt automobilisten motiveren om buiten de spits te rijden door de tarieven op bepaalde tijdstippen te verlagen. Je kunt de binnenstad autoluw maken door kilometers daar drie keer zo duur te maken. Sluiproutes worden onaantrekkelijk als ze geld kosten.
Moeilijk is dat niet: we hebben bijna allemaal een mobiel op
zak. Dat ding weet tot op de meter nauwkeurig
waar we zijn. Velen van ons gebruiken hem als routeplanner en ikzelf
gebruik hem om te geo-cachen, omdat hij zo precies laat zien waar ik gelopen
heb en omdat hij exact weet waar mijn cache verstopt is. Als we zo’n mobiel
vastschroeven in de auto zijn we klaar: het kan een relatief simpel mobieltje
zijn, want er hoeft maar één app-je op te draaien: een app-je dat precies
bijhoudt hoeveel kilometer ik waar en wanneer afleg. Vooral dat waar en wanneer
is belangrijk voor een eerlijke afrekening.
Maar hoe doe je dat zonder een ongelooflijke inbreuk te
maken op ieders privacy? Ik zou echt niet willen dat big brother precies weet
waar ik allemaal met mijn auto rijdt en op welk tijdstip!! Dat hoeft ook niet: het
app-je heeft alle gegevens aan boord en is prima in staat om zelf te berekenen
hoeveel ik moet betalen. Het enige dat hij big brother moet laten weten is
hoevéél ik moet betalen. Het waar en wanneer gaat hem niets aan. De hoogte van
het totaalbedrag kan één keer per week in een microseconde worden overgezonden,
dus een abonnement voor dit auto-mobieltje is niet nodig.
Natuurlijk: voor een juiste plaatsbepaling moet dit
apparaatje in verbinding staan met zendmasten en gps, maar anders dan bij
normale mobieltjes is dit één-richtingsverkeer: het apparaat hoeft alleen maar
gegevens te ontvangen. Zenden doet hij slechts één keer per week: hij verzendt
alleen het totaalbedrag en dat vind ik geen privacy-probleem.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten